من و زندگی

من و زندگی

زنی که از دغدغه های کوچکش می نویسد
من و زندگی

من و زندگی

زنی که از دغدغه های کوچکش می نویسد

روانشناسی کنترل بیرونی...

نمی‌دانم چقدر با افرادی مواجهید که می‌خواهند از همه چیز خبر داشته باشند. کوچکترین جزییات را می‌پرسند و گاهی از این‌که خبرشان نکرده‌ای، شاکی می‌شوند. بی‌گمان این یک عادت مخرب است. مخل آرامش خود شخص و آسایش اطرافیانش. 

افراد مبتلا به روانشناسی کنترل بیرونی،  اکثرا برای ارتباط برقرار کردن با اطرافیان، از پرسش استفاده می‌کنند. 

- داری چکار می‌کنی؟ 

-اینو چرا برداشتی؟ 

-کی بود بهت زنگ زده بود؟ 

-چرا زود آمدی؟

- چرا دیر آمدی؟

-  چرا زود رفتی؟

- چرا بهت بر‌می‌خوره؟ 

- چی می‌خوای درست کنی؟

- اون چیه دستته؟

- چرا رفتی خرید؟

- چند خریدی؟

- چرا هدیه به این گرونی خریدی؟

پاسخ خیلی از پرسش‌ها، از اول هم معلوم است. اما شخص مبتلا به " روانشناسی کنترل بیرونی" تصمیم دارد کنترل خودش را روی امور حفظ کند. معمولا این افراد متوجه نیستند که با افزایش فشار روی اطرافیان، احتمال از دست دادن آن‌ها بیشتر می‌شود. و زمانی که دیگران را از دست می‌دهند، گمان می‌کنند با افراد قدرنشناسی طرف بوده‌اند و آه و فغان‌اشان به آسمان بلند می‌شود.



نظرات 4 + ارسال نظر
پروانه چهارشنبه 17 مهر 1398 ساعت 14:49 http://noghtesarekhat20.blogfa.com

یادم نبست دقیقا ولی فک کنم حاج آقا قرائتی بود که می گفت سوالی بپرسین که یا مشکلی از شما حل کنه یا مشکلی از بقیه.

به نظرم گل گفته

خوب گفته

بندباز یکشنبه 7 مهر 1398 ساعت 14:01 http://dbandbaz.blogfa.com/

سلام زویا جان
این پستت رو که خوندم یاد یکی از دوستان افتادم و اتفاقی که ساعت 12 شب در اوج خستگی و خواب آلودگی بین ما رخ داد!
دوست نازنینی که شاید در سال یکبار هم حال و سراغی از آدم نگیرد، با دیدن لایک کردن استوری اش، یکباره سر حرف را باز کرد که چطور شد ازدواج کردی و آقا داماد کی بود و برایم تعریف کن که منتظرم و ... من هم که داشتم از بیخوابی و خستگی بیهوش می شدم، تنها توانستم برایش بنویسم که بیخیال!!... یعنی این چیزها جای تعریف کردن در اینستاگرام و نیمه شب ندارند، به ما رحم کن!... گمانم آن دوست نازنین در دلش فحشی نثارم کرده باشد. نمی دانم. اما برایم جالب است که وقتی حال و روز خود شخص را سال به سال نمی پرسیم، چه اهمیت دارد طرف با کی ازدواج کرده و چطور بوده؟!!... این تیپ شناسی هم برنمی دارد. بر می دارد؟!

منکه تیپ شناسیشو بلد نیستم. بطور عامیانه میگم که این شخص صرفا فضوله

خرداد دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت 04:15 http://haraaf.blogfa.com

درود...
پرسیدن و کنجکاوی نه تنها بد نیست که انسانی ترین رفتار ماست.
حالا اینکه پرسش چه باشد پاسخ چه بماند.
برخی اما از پرسش سودای جواب گرفتن ندارند و تنها میپرسند تا چیزی گفته باشند به این افراد اصلا نیازی به پاسخ دادن نیست چه رسد به درست و دقیقش.

کلا پرسش رو باید با قصدش بررسید
این رست پرسشهای مدنظر نویسنده از سمت کسانی طرح میشند که فقط میخوان سر صحبت رو باز کنند البته خلاصه این توضیحات نویسنده کتاب میتونه تیپ "طاهره خانم" باشه.

درود بر شما

قصد در همه چیز مهمه. اما به نظر من کسی که از جزئیات کاملا شخصی سوال می پرسه، تمایل داره تسلطی بر شخص مقابل خود پیدا کنه.

بی ربط یکشنبه 31 شهریور 1398 ساعت 14:26 http://idleuser.blogfa.com/

سلام و وقت بخیر
نمی دونم چه قدر با شخصیت شناسی اناگرام، آشنا هستید. از نظر اناگرام، 9 تیپ شخصیتی داریم. تیپ 6 ، امنیت طلب هست و برای امنیت خودش کنجکاوی می کنه و از دیگران اطلاعاتی شبیه به اون چیزی که شما گفتی دریافت می کنه. جزء ذاتشه. دست خودش نیست.البته ممکنه در لایه های سالم از پرسیدن های این طور مستقیم پرهیز کنه یا در لایه های ناسالم بره سر موبایل یا کیف دیگران.

خلاصه این که هر چند منم مثل شما قبول دارم که پرسیدن این طور پرسش ها باعث آزار مخاطب میشه؛ اما اگه بدونیم که منشأ این طور پرسش ها می تونه کاملا درونی و ناخودآگاه باشه، احتمالا کمتر دلخور میشیم و بهتر با فرد پرسشگر برخورد می کنیم.

سلام وقت شما هم بخیر

توضیحات شما خیلی جالب بود. سپاس وقت گذاشتید و گفتید
البته در کتاب تئوری انتخاب، آقای گلسر معتقده که کنترل بیرونی منشا خیلی از این حرکات است و البته چون اکثر پیرامون ما براساس کنترل بیرونی ساخته و پرداخته شده، افراد پس از آگاهی از کم و کیف این روانشناسی، و آموختن تئوری انتخاب می توانند رفتارهایشان را تغییر بدهند. دارم فکر میکنم آیا شخصیت امنیت طلب هم با یادگیری تئوری انتخاب و پایبندی به اصولش، تغییر خواهد کرد یا نه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد